Godziny pracy
Paweł Pożarycki
pedagog
poniedziałek: 8:00 – 12:00
wtorek: 14:30 – 17:00
środa: 8:00 – 13:30
czwartek: 8:00 – 10:30
piątek: 8:00 – 12:30
Magda Gabriel
psycholog
poniedziałek: 8:00 – 11:00
wtorek: 8:00 – 13:00
czwartek: 9:30 – 14:30
piątek: 9:30 – 14:30
Karolina Mikołajczak
pedagog specjalny/terapeuta
poniedziałek: 10.30 – 15.30
wtorek: 9.00 – 14.00
środa 11.00 – 15.30
czwartek: 9.00 – 14.30
piątek: 10.00 – 14.00
Sylwia Kaszkowiak
logopeda
poniedziałek: 14:00 – 16:00
wtorek: 10.00 – 14.30
czwartek: 10.00 – 14.30
Przydatne informacje dla rodziców
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z prezentacjami dotyczącymi problematyki wychowania i opieki.
Warto wskazane tematy omówić wspólnie z dzieckiem. Należy jednak uwzględnić adekwatność tematu do aktualnych potrzeb.
Ważne numery telefonów
do różnych instytucji, które udzielają wsparcia zarówno dzieciom jak i rodzicom, nauczycielom:
800 080 222 – całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i pedagogów
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży;
800 100 100 – telefon w sprawie bezpieczeństwa dziecka w sieci;
801 120 002 – Ogólnopolskie Pogotowie dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”
61 835 48 65 – Punkt Interwencji Kryzysowej – całodobowy
801 615 005 – Zespół Dyżurnet.pl
800 121 212 – Dziecięcy Telefon Zaufania – Rzecznik Praw Dziecka – całodobowo, bezpłatnie dla dzieci i młodzieży
509 913 992 – Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu
61 810 50 85 – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Luboniu
47 77 149 00 – Komisariat Policji w Luboniu
61 813 19 86 – Straż Miejska w Luboniu
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Współpracujemy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Luboniu
62-030 Luboń, ul. Wschodnia 26 b.
tel.: + 48 61 858 19 79
e-mail: ppplubon@powiat.poznan.pl
Zadania pedagoga szkolnego w świetle przepisów prawa
Zadania pedagoga szkolnego są określone przez Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży i w tym celu podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, zaradczych.
Można wyróżnić 5 głównych zakresów zadań pedagoga szkolnego:
I. | Zadania ogólnowychowawcze: (kontrola obowiązku szkolnego uczniów, współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami, innymi instytucjami wspierającymi wychowanie dzieci i młodzieży, poznanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów, rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży, organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom) |
II. | Profilaktyka wychowawcza (diagnoza zagrożeń, hamujących prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży, podejmowanie działań zaradczych, prowadzenie zajęć z młodzieżą – realizacja wybranych programów profilaktycznych, organizowanie imprez dotyczących profilaktyki uzależnień, agresji, innych zagadnień wychowawczych) |
III. | Indywidualna opieka pedagogiczna. (pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych (mediacje), pomoc w trudnościach szkolnych – rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, w razie konieczności kierowanie uczniów na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu profesjonalnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych, przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży, terapia zachowań dysfunkcyjnych w stosunku do uczniów niedostosowanych społecznie, agresywnych, a także dla ofiar przemocy, obserwacje, konsultacje ze specjalistami w szczególnie trudnych przypadkach (psycholog, neurolog, terapeuta, psychiatra). |
IV. | Pomoc materialna. (współpraca z MOPR, dyrekcją, nauczycielami w celu udzielania pomocy uczniom, rodzicom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej – dożywianie w szkole, pomoc uczniom w zaopatrzeniu się w podręczniki szkolne, stypendia szkolne, wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do Sądu -Wydział Rodzinny i Nieletnich). |
V. | Orientacja zawodowa. (m. in. pomoc uczniom w wyborze przyszłej szkoły i zawodu, gromadzenie materiałów z zakresu profesjonalnego poradnictwa zawodowego, udostępnianie materiałów osobom zainteresowanym, zajęcia z młodzieżą, współpraca z instytucjami, zajmującymi się poradnictwem zawodowym). |
Rola i zadania psychologa szkolnego
Psycholog szkolny pełni kluczowe role w ocenie, interwencji, konsultacji, prewencji i badaniach. Oceniają potrzeby akademickie i psychologiczne uczniów, opracowują i wdrażają strategie interwencyjne, konsultują się z nauczycielami i rodzicami oraz prowadzą inicjatywy prewencyjne mające na celu tworzenie pozytywnego klimatu w szkole. Psycholog szkolny pełni kluczowe role w ocenie, interwencji, konsultacji, prewencji i badaniach. Oceniają potrzeby akademickie i psychologiczne uczniów, opracowują i wdrażają strategie interwencyjne, konsultują się z nauczycielami i rodzicami oraz prowadzą inicjatywy prewencyjne mające na celu tworzenie pozytywnego klimatu w szkole.
Pracę psychologa w szkole podobnie jak pracę wszystkich placówek oświatowych i pracujących w nich osób określają rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej. Według aktualnych przepisów do obowiązków psychologa zatrudnionego w szkole należy:
I. | prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki; |
II. | diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki; |
III. | udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb; |
IV. | podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży; |
V. | minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów; |
VI. | inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych; |
VII | pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów; |
VIII | wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów. |